Edition After Henrik Have – eller; Hånden husker alt (MULDORD for Henrik)



Min gamle ven, svoger og kollega 

Henrik Have

* 14. marts 1946
† 12. september 2014

Har fået fred

Henrik kunne i år fejre 40 års jubilæum som forlægger med Edition After Hand. Men det blev der ikke noget af, altså fejring. Nu er Henrik her ikke længere og After Hand en lukket bog. Men det stædige, uafhængige og radikale håndgemæng After Hand var, lever forhåbentlig videre. Hvis arkivet kunne aktiveres, og det så var Henriks bagkatalog, de håb og drømme, så ville fremtiden se anderledes ud.


Alt jeg ved om bøger, har jeg fra Henrik Have. 

Hånden husker alt

Mathias Kokholm


***


Nedenfor følger lidt af hvert til mindet om Henrik Have – Edition After Hand (1974–2014)
– MULDORD er en side fra et upubliceret manuskript af Henrik Have
– et annonceblad fra de tidlige år med After Hand (med denne liste og listen ude til højre på hjemmesiden, skulle en tilnærmelsesvis liste over forlagets bagkatalog være mulig, en komplet følger i nærmere fremtid)
– billeder fra udstillingen Reading Machines (Kunsthal Aarhus, 2013), hvor vi præsenterede nogle af Henriks tidlige bogobjekter og et After Hand arkiv, samt billeder fra lukning af udstillingen hvor Henrik lavede kombineret foredrag og performance om farverne rød, hvid og sort, Baader-Meinhoff, racehygiejne, mm. under titlen Wo befindet sich das Hirn von Ulrike Meinhof?” (Am Thorvaldsens Museum) Dr. Mengele and the Medicin Show - Part II
– Lawrence Weiners tekst ”Edition After Henrik Have” (North#16, 1987)



***


***

(tekst fra udstillingen Reading Machines, MK)

Henrik Have har siden slutningen af 60’erne arbejdet konsekvent med bogen som objekt, installation, matrice og maskine. I 1973 etablerer han forlaget Edition After Hand, som en kunstnerdrevet situation, der arbejder med bøger og objekter. Forinden havde Have brugt betegnelsen After hand som titel og begreb i en række bogobjekter, der bedst kan beskrives som situationistiske bogmiljøer og aktionsromaner; objekter og installationer udfoldet fra poser, kufferter og æsker, der danner kartografier og partiturer med lingvistiske strukturer og koncepter oftest omhandlende billedpolitik, antipsykiatri, system- og kapitalismekritik.

I udstillingen hos Kunsthal Aarhus og hos OEI Colour Project (Stockholm) vistes tre bogobjekter:

Happy Days are Here Again (1969)
Auditorium H.G.5 (1970)
Joseph (1972)














***


EDITION AFTER HENRIK HAVE


ET BEGREB (IDE) OM STRAEBEN (ARBEJDE) UDEN
FORPLIGTELSE ER IKKE EN RIMELIG ANTAGELSE


THE QUESTION IS WHAT CONSTITUTES COMMITMENT & COMMITMENT TO WHAT?
TO ART? THEN WHY PUBLISH FOLIO AFTER FOLIO OF POETRY?
TOP THE UTILISATION OF PRINTING AS A PRODUCER OF MASS PRODUCED OBJECTS?
THEN WHY PUBLISH EDITIONS OF NUMBERED BOXES, ETC.?

–––

PERHAPS HENRIK HAVE IS NOT AN ARTIST WHO USES BOOKS TO PRESENT.
PERHAPS HENRIK HAVE IS A BOOK ARTIST.
PERHAPS HENRIK HAVE PRODUCES BOOKS TO PRODUCE BOOKS.
PERHAPS HENRIK HAVE HAS TRULY PRODUCED THE IDEA OF A BOOK.

  
TEH COMMITMENT IS TO A BOOK WHICH AS WELL AS ACCEPTING BINDING &
PRINTING QUALITY ACCEPTS THE CONTENT OF THE BOOK AS A COMPONENT OF
THE BOOK

 –––

WHY WOULD HENRIK HAVE NO LONGER PRODUCE EDITION AFTER HAND?


DET SYNES EN RIMELIG ANTAGELSE AT LANGE
FORHANDLINGER MED MODVILLIGE STRUKTURER IKKE
UDGØR DEN RETTE ROLLE FOR ELLER ANVENDELSE AF HVERKEN KUNST
ELLER KUNSTNER


SOMETIMES A GOOD BOOK IS JUST A GOOD BOOK
Lawrence Weiner, New York City 1984